Musical, film, jazz, wielcy symfonicy i minimaliści: program 5. edycji festiwalu Szalone Dni Muzyki
Wolność, nowoczesność, optymizm, wielokulturowość – z takimi cechami może być kojarzona Ameryka. Taka też niewątpliwie jest amerykańska muzyka. Na ogromną różnorodność postawili również organizatorzy festiwalu Szalone Dni Muzyki, proponując słuchaczom poznanie amerykańskiej kultury muzycznej z wielu różnych stron. Z jak rozmaitymi stylami i gatunkami muzycznymi będzie miała okazję zetknąć się festiwalowa publiczność sugerują już nazwy sal, w których będą odbywać się koncerty: Manhattan, Hollywood, Harlem, Dziki Zachód i Matrix.
Manhattan, a dokładniej jedna z jego ulic – Broadway, to światowa stolica musicalu. Miłośnicy tego gatunku nie powinni być zawiedzeni, gdyż podczas festiwalu usłyszą takie dzieła jak: Amerykanin w Paryżu, My Fair Lady, czy słynne West Side Story, którego fragmenty zabrzmią aż na 11 koncertach, w tym w wersji na dwa fortepiany w interpretacji Duo Jatekok. Zainteresowanie publiczności wzbudzą też zapewne koncerty nr 5 i 13 z muzyką Gershwina i Bernsteina, zatytułowane „Musical America”. Fragmenty słynnych musicali zaprezentują również młodzi wykonawcy z Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Bielsku-Białej podczas koncertu w niedzielę o 13.30 w namiocie festiwalowym.
Manhattan to także wspaniała sala koncertowa Carnegie Hall, a więc wielcy dyrygenci i koncerty muzyki symfonicznej, której również nie zabraknie podczas festiwalu. W wykonaniu Orkiestry Sinfonia Varsovia, Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej oraz zespołów orkiestrowych ze szkół muzycznych z całej Polski zabrzmią kompozycje twórców amerykańskich, m.in. popularne Adagio na smyczki op. 11 Samuela Barbera. W klimat Dzikiego Zachodu przeniesie publiczność z pewnością twórczość Aarona Coplanda, szczególnie jego balety Billy the Kid i Rodeo. Program urozmaici także muzyka kompozytorów europejskich, którzy wyemigrowali do Stanów Zjednoczonych, tak jak np. Sergiusz Rachmaninow. Jego IV Koncert fortepianowy g-moll op. 40 zagra podczas koncertu inauguracyjnego Abdel Rahman El Bacha. W programie festiwalu pojawi się także „muzyczna kartka z podróży do Ameryki” Antonina Dvořáka, czyli IX Symfonia e-moll op. 95 „Z Nowego Świata” oraz jego American Suite op. 98b.
Hollywood to światowe centrum filmu i kolejna wizytówka Ameryki. Podczas festiwalu muzyce filmowej poświęcone zostaną w całości dwa koncerty: nr 7 pt. „The Magical Music of Disney – Around The World With Disney” w wykonaniu Polskiej Orkiestry Radiowej oraz koncert nr 15 z piosenkami filmowymi, m.in. z Czarnoksiężnika z krainy Oz i Parasolek z Cherbourga, przygotowany przez uczniów Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Niezwykły będzie także koncert nr 32, z projekcją filmu Bustera Keatona “Sherlock, Jr.” i muzyką graną na żywo przez pianistę Paula Laya. Poza tymi wydarzeniami muzyka filmowa zagości też podczas innych koncertów. Zabrzmi m.in. ścieżka dźwiękowa do Listy Schindlera i Gwiezdnych Wojen Johna Williamsa czy Różowej Pantery Manciniego.
Harlem nieodzownie kojarzy się z erą swingu i twórczością Duke’a Ellingtona. Do tych tradycji nawiąże Gordon Goodwin Trio, które wystąpi aż czterokrotnie, oraz Big Band Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a także pianista Paul Lay. Nowoorleański jazz z lat 20. i 30. zaprezentuje DIXI COMPANY w czasie koncertów dla dzieci w sobotę 27.09. Tradycyjny jazz zabrzmi też w wykonaniu Vistula River Brass Band ostatniego wieczoru festiwalu w sali Matrix na koncercie zatytułowanym „Od ragtime’u do swingu”. Być może będzie też jam session?
Podczas festiwalu będzie można posłuchać również muzyki gospel w wykonaniu Opole Gospel Choir (sobota, 16.30, sala Matrix) oraz znanych przebojów muzyki popularnej w aranżacji wokalnego kwartetu Crossroads Quartet, który da trzy koncerty. Pewną przeciwwagę do tych rozrywkowych wydarzeń będą stanowić koncerty poświęcone twórczości głównych przedstawicieli amerykańskiego minimalizmu i muzyki eksperymentalnej, zaprezentowane przez pianistów Bruce’a Brubakera i Davida Bismutha oraz Hob-beats Percussion Group.
Tak różnorodny i skontrastowany program z pewnością zainteresuje zarówno „początkujących” melomanów, jak i wytrawnych słuchaczy. Jesteśmy przekonani, że świetni soliści i zespoły sprawią, iż każdy z gości festiwalu choć na moment przeniesie się w swój wymarzony muzyczny zakątek Ameryki.
Bilety w cenie 7 – 12 zł dostępne są w kasach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, w sprzedaży internetowej www.teatrwielki.pl i www.ebilet.pl oraz w punktach e-Bilet i Empiku. Szczegóły: http://www.2014.szalonednimuzyki.pl/informacje-praktyczne/bilety/
Organizatorzy Festiwalu w Polsce zapraszają na wspaniałą przygodę z muzyką amerykańską!
- Organizatorzy Festiwalu: Orkiestra Sinfonia Varsovia, CREA (Centre de Réalisations et d’Études Artistiques à Nantes), Fundacja „Ogrody Muzyczne”, przy współpracy Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
- Patronat Honorowy objęli: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Pani Małgorzata Omilanowska, Ambasador Francji Pan Pierre Buhler
- Sponsorzy Festiwalu: Auchan, Saint-Gobain, Agence Diane du Saillant
- Partnerzy Festiwalu: Miasto Stołeczne Warszawa, Centrum Edukacji Artystycznej, Fundacja Muzyka jest dla wszystkich, Stowarzyszenie Nauczycieli Muzyki, Ambasada Francji, Miasto Nantes, Folle Journeé de Nantes, Fundacja BNP Paribas, Fundacja Sinfonia Varsovia, Polservice, eBilet.pl, Empik, Silesia Music Center, Kawai, NIFC, Renault, Gigant.pl, No Limit, ZPSM nr 1 w Warszawie, Raddisson Blu, Zaiks, Siemens, Weil Gotshal
- Partner Koncertów w Sali Matrix: McDonald’s
- Główny Patron Medialny: RMF Classic
- Patronat Medialny: TVP2, TVP Kultura, TVP Warszawa, Polityka, Polish Market, Gazeta Wyborcza, Gazeta.pl, Culture.pl, Meakultura.pl
Szalone Dni Muzyki / La Folle Journée
Szalone Dni Muzyki to polska edycja międzynarodowego festiwalu La Folle Journée, którego pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym jest René Martin – twórca festiwali i organizator licznych koncertów muzyki klasycznej na całym świecie, założyciel Centre de Réalisations et d’Études Artistiques à Nantes (C.R.E.A.). Festiwal po raz pierwszy odbył się we francuskim Nantes w 1995 roku. Wkrótce potem jego coroczne edycje przeniosły się do Portugalii, Hiszpanii, Japonii, Brazylii i Polski. Poprzednie warszawskie edycje Szalonych Dni Muzyki poświęcone były muzyce Chopina (2010), Brahmsa, Mahlera, Liszta, Straussa i Szymanowskiego (2011), muzyce rosyjskiej (2012) oraz muzyce francuskiej i hiszpańskiej (2013). Dotychczas w tych koncertach wykonywanych przez tysiące artystów z kilkunastu krajów świata, uczestniczyło ponad 130 000 słuchaczy, a w towarzyszących im akcjom edukacyjnym wzięło udział łącznie ok. 13 000 dzieci z warszawskich szkół podstawowych.
www.szalonednimuzyki.pl / www.follejournee.pl