Alexander Kniazev
Jako godny następca M. Rostropowicza, Alexander Kniazev jest zaliczany do największych współczesnych rosyjskich wiolonczelistów. Szkolony przez A. Fedorczenkę w Konserwatorium im. Czajkowskiego w Moskwie – gdzie studiował jednocześnie grę na organach u słynnej profesor G. Koslowej – zdobył liczne pierwsze nagrody w konkursach międzynarodowych, między innymi w Pretorii.
Od tamtej gra z najlepszymi orkiestrami, w szczególności Orkiestrą Filharmonii Królewskiej w Londynie, Orkiestrą Radia Bawarskiego i Francuską Orkiestrą Narodową, grając pod batutą dyrygentów takich jak J. Swietłanow, M. Rostropowicz, J. Baszmet czy też N. Järvi.
Alexander Kniazev jest regularnie zapraszany na festiwal „Grudniowe wieczory muzyczne” zainicjowany przez S. Richtera w Moskwie, gdzie wyróżnia się w recitalach i muzyce kameralnej, grając u boku E. Kissina, W. Repina, N. Luganskiego, B. Engrerer, oraz B. Berezowskiego i D. Makhtina, z którymi tworzy trio na licznych europejskich scenach.
Jego nagranie „Schelomo” E. Blocha zostało gorąco przyjęte przez międzynarodową prasę, tak samo jak dwie płyty zawierające tria Szostakowicza, Rachmaninowa i Mandelssohna nagrane z B. Berezowskim i D. Makhtinem. Wśród jego nagrań należy również wymienić płytę z dziełami Maksa Regera, komplet suit Bacha, płytę z utworami Czajkowskiego nagraną z Moskiewską Orkiestrą Kameralną i Koncert wiolonczelowy Dvoráka, który ukazał się nakładem wytwórni Lontano/Warner Classics (2009). Jego ostatnia płyta, nagrana wraz z pianistką Plameną Mangovą, przedstawiającą dzieła Francka i Ysaÿe’a, zdobyła nagrodę pisma „Diapason” (5 diapazonów).