Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie
Uczniowie Wydziału Wokalistyki Estradowej, Wydziału Jazzu i Policealnego Studium Jazzu im. Henryka Majewskiego Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie
Magdalena Howorska
Blanka Pieńkos
Katarzyna Górska
Paweł Skiba
Sebastian Kuchciak
Barbara Pospieszalska
Magdalena Skawińska
Grażyna Sobocińska
Łukasz Lipski
Daria Markiewicz
Zespół instrumentalny
Wojciech Zieliński aranżacja /prowadzenie
Uczniowie Wydziału Wokalistyki Estradowej, Wydziału Jazzu i Policealnego Studium Jazzu im. Henryka Majewskiego Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie:
Katarzyna Górska
Z wykształcenia pedagog, a z zamiłowania muzyk. Ukończyła I stopień szkoły muzycznej w klasie skrzypiec, obecnie kształci się w ZPSM im. F. Chopina w Warszawie na wydziale Wokalistyki Estradowej pod kierunkiem prof. Barbary Abramowicz. Pasjonuje się musicalem i teatrem. Chce zarażać innych, także dzieci zamiłowaniem do muzyki.
Magdalena Howorska
W wieku 9 lat rozpoczęła edukację muzyczną w Zespole Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Poznaniu, w klasie fortepianu. Panująca w domu rodzinnym atmosfera zainteresowania muzyką, wytyczyła drogę jej późniejszych działań. Z czasem zmienił się tylko instrument. Postanowiła porzucić fortepian na rzecz śpiewu i choć na początku stanowił od jedynie dodatek do akompaniamentu, szybko stał się jej głównym i jedynym pomysłem na życie.
Wraz z upływem lat, zaczęła odkrywać coraz to inne style muzyczne i szybko okazało się, że obok klasyki, to właśnie jazz jest bliski jej sercu.
Uczy się w Policealnym Studium Jazzu im. H. Majewskiego w Warszawie. Swój warsztat szlifuje pod kierunkiem znakomitych pedagogów. Konkursy i festiwale, których jest laureatką, traktuje jak doskonałą szkołę obycie scenicznego. Stale zgłębia świat jazzu i szuka nowych inspiracji
Sebastian Kuchciak
Student V roku Gospodarki Przestrzennej na Uniwersytecie Warszawskim. Uczeń Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie wokalno-estradowej. Założyciel, dyrygent i solista zespołu wokalnego gospel – Z Potrzeby Serc. Wielokrotny stypendysta w dziedzinach artystycznych.
Z muzyką związany jest od najmłodszych lat, jednak jego największa pasja to muzyka Gospel. W chórach śpiewa od 11 r. ż., a od 8 lat dyryguje własnym zespołem, który dwukrotnie zdobył Bursztynową Różę podczas międzynarodowego festiwalu Camp Meeting Osiek w 2006 i 2008 roku. Dwukrotnie otrzymał również wyróżnienie dla najlepszego dyrygenta. Współpracował m. in. z Ewą Urygą, Waynem Ellingtonem i Brianem Fentressem, śpiewając na scenach polskich i zagranicznych. Uważa, że uśmiech to niezwykła siła, we wszystkim dostrzega pozytywne strony, a jego motto brzmi: nie ma rzeczy niemożliwych.
Łukasz Lipski
Absolwent I Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki, oraz Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Łomży, w klasie skrzypiec.
Aktualnie student Międzyobszarowych indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim oraz uczeń Policealnego Studium Jazzu w klasie wokalistyki jazzowej w klasie prof. Izabeli Zając. Uczestniczył w warsztatach pod kierunkiem Anny Serafińskiej, Janusza Szroma, Elżbiety Zapendowskiej, Joanny Zagdańskiej, Grażyny Łobaszewskiej, Patrycji Gola, Mietka Szcześniaka.
Laureat wielu konkursów i festiwali muzycznych
- Grand Prix Festiwalu „Wygraj Sukces” Tarnobrzeg 2007
- I miejsce na Ogólnopolskim Festiwalu „Beatlemania” 2013
- Grand Prix VII Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Filmowej i Musicalowej „Soundtrack” 2012
- III miejsce I Ogólnopolskiego Festiwalu Al Legro Tribute to Szpilman, Sosnowiec 2011
- Wyróżnienie na Ogólnopolskim Festiwalu „Piosenka jest dobra na wszystko”, Warszawa 2013
- I miejsce na Ogólnopolskim Festiwalu Piosenki „Ten Ton”, Dorożkarnia 2010
- Finalista III Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenek Andrzeja Zauchy „Serca Bicie”, Bydgoszcz 2011
- Uczestnik telewizyjnego programu „Szansa na Sukces”.
Daria Markiewicz
Studentka III roku studiów stacjonarnych I stopnia na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych na Uniwersytecie Warszawskim.
Od najmłodszych lat przejawiała zainteresowania muzyką. Początkowo uczyła się gry na fortepianie, następnie ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia w Bielsku Podlaskim w klasie kontrabasu. Śpiewała w wielu chórach, szkolnych i kościelnych. Brała udział w wielu konkursach, koncertach i festiwalach. Obecnie doskonali swoje pasje oraz umiejętności na Wydziale Wokalistyki Estradowej w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Agnieszki Lipskiej.
Blanka Pieńkos
Uczennica ZPSM im. Fryderyka Chopina w Warszawie, na wydziale Wokalistyki Estradowej w klasie prof. Małgorzaty Kustosz-Piatosy, jednocześnie uczennica drugiej klasy Centrum Kształcenia Ustawicznego nr 1 w Warszawie. Absolwentka Szkoły Muzycznej I stopnia w klasie saksofonu. Laureatka wielu ogólnopolskich festiwali muzycznych.
Barbara Pospieszalska
Ukończyła naukę gry na skrzypcach w Państwowej Szkole Muzycznej im. Karola Kurpińskiego w Warszawie. Obecnie jest w pierwszej klasie liceum ogólnokształcącego oraz na pierwszym roku Wydziału Jazzu im. Henryka Majewskiego w Warszawie w klasie wokalistyki jazzowej u prof. Janusza Szroma. Wychowana w rodzinie muzyków, dzięki czemu już od dziecka uczestniczyła w licznych projektach muzycznych, koncertach oraz występowała na wielu prestiżowych scenach w Polsce jak i za granicą. Jej pasją jest głównie muzyka jazzowa, ale także tradycyjna oraz elektroniczna.
Magdalena Skawińska
Magdalena Skawińska (sopran) ukończyła szkołę muzyczną I stopnia w klasie klarnetu, następnie szkołę muzyczną II stopnia na wydziale wokalnym w klasie prof. Anny Budzińskiej w Rzeszowie. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Bydgoszczy Wydziału Wokalno-Aktorskiego, gdzie pod kierunkiem prof. Magdaleny Krzyńskiej kształciła swój głos. W 2003 roku wystąpiła na koncercie dyplomantów z orkiestrą Filharmonii Rzeszowskiej pod batutą Moniki Wolińskiej. Kilkakrotnie koncertowała w Radiu Polskim w Rzeszowie. W lutym 2009 roku wystąpiła na deskach Teatru Muzycznego w Poznaniu, kreując rolę Pepi w spektaklu dyplomowym „Wiedeńskiej Krwi” J. Straussa. W marcu 2009 roku śpiewała w Filharmonii Pomorskiej z orkiestrą symfoniczną Akademii Muzycznej pod kierunkiem Zygmunta Rycherta. Brała czynny udział w wielu kursach i konkursach m.in.: Międzynarodowym Kursie Interpretacji Muzycznej w Nowym Sączu, „Le Grenier Musical d’Automne Festiwal autour du Romantisme”- Bailleul-Neuville we Francji, Mistrzowskim kursie Matjaza Robavsa oraz na I konkursie „Face to face” w 2009. W 2006 roku otrzymała wyróżnienie na ogólnopolskim konkursie piosenki aktorskiej FIPA w Bydgoszczy. W 2011 r. ukończyła staż artystyczny na Wydziale Wokalnym Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, gdzie pod kierunkiem prof. Jolanty Janucik przygotowywała partie operetkowe i operowe. W tym samym roku została laureatką nagrody Grand Prix na Ogólnopolskim Festiwalu Piosenki Retro w Warszawie. Z powodzeniem wykonuje muzykę klasyczną, operetkową, musicalową, a współpraca z licznymi muzykami zaowocowała również projektami jazzowymi.
Paweł Skiba
Pochodzi z małej miejscowości Szozdy, położonej na Roztoczu.
Przygoda z muzyką zaczął w dzieciństwie. Od najmłodszych lat brał udział w festiwalach oraz występach teatralnych. Ukończył Liceum ogólnokształcące RCEZ w Biłgoraju i szkołę muzyczną I stopnia w klasie akordeonu. Obecnie jest uczniem na Wydziale Wokalistyki Estradowej ZPSM im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Grażyna Sobocińska
Ukończyła Zespół Państwowych Szkół Muzycznych I i II st. im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, w klasie skrzypiec. Obecnie jest na drugim roku wokalistyki jazzowej w ZPSM im. Fryderyka Chopina w klasie prof. Agnieszki Wilczyńskiej. Jest wokalistką tria akustycznego Sobocińska/Różalski/Załęski, z którym to miała okazję już koncertować. Jest również członkiem zespołu Jazz City Choir, który niedawno wydał swoją debiutancką płytę. Poza muzyką interesuje się teatrem, jest studentką pierwszego roku studium aktorskiego w teatrze Baza.
Wojciech Zieliński aranżacja /prowadzenie
Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie, w klasie kompozycji doc. Zbigniewa Rudzińskiego (1989). Od 1975 współpracuje z Polskim Radiem i Telewizją. W latach 1976–1977 współpracował z warszawskim Teatrem Komedia jako dyrygent, a w latach 1978–1979 z Teatrem na Targówku w Warszawie jako aranżer, kompozytor i dyrygent. W 1998 rozpoczął pracę pedagogiczną, prowadząc zajęcia z aranżacji w Policealnym Studium Jazzu w Warszawie, a od 2003 prowadzi zajęcia w zakresie jazzowego kształcenia słuchu w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Uczestnik Przeglądów Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, jako kompozytor i aranżer w latach 1993–2007. Od 1998 prowadzi zajęcia z aranżacji w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina (Studium Jazzowe) w Warszawie. W latach 1999–2006 był aranżerem piosenek w konkursie „Pamiętajmy o Osieckiej”. Aranżer piosenek „Wielkiego Śpiewnika Agnieszki Osieckiej”. W 1998 nagrał płytę autorską „The Heart of Spider” o stylistyce jazzowej.
Zieliński komponuje muzykę instrumentalną jazzową i rozrywkową, muzykę poważną, filmową i teatralną. Jest aranżerem około 1600 opublikowanych utworów. Wykonywali je m.in. Felicjan Andrzejczak, Hanna Banaszak, Ewa Błaszczyk, Ewa Bem, Ewa Dałkowska, Andrzej Dąbrowski, Halina Frąckowiak, Edyta Geppert, Krystyna Janda, Robert Janowski, Anna Maria Jopek, Wojciech Karolak, Jan Kobuszewski, Marian Kociniak, Małgorzata Kożuchowska, Ewa Kuklińska, Natalia Kukulska, Grzegorz Markowski, Alicja Majewska, Dorota Miśkiewicz, Henryk Miśkiewicz, Włodzimierz Nahorny, Marian Opania, Jerzy Połomski, Danuta Rinn, Maryla Rodowicz, Ryszard Rynkowski, Irena Santor, Tomasz Stańko, Katarzyna Skrzynecka, Hanna Śleszyńska, Krystyna Tkacz, Zbigniew Wodecki, Zbigniew Zamachowski, Andrzej Zaorski, Wiktor Zborowski, Artur Żmijewski oraz Alibabki, Exit, Orkiestra Polskiego Radia, Perfect, VOX.
Jako dyrygent, aranżer, instrumentalista pracował m.in. przy filmach i serialach: Deszczowy żołnierz (1996), Ekstradycja 2, Boża podszewka (1995–1996), Boża podszewka II (2003–2004). Kierownik muzyczny i dyrygent m.in: musicalu „Chicago”, w Teatrze Komedia w Warszawie (2002), musicalu „Opera za trzy grosze” Bertolta Brechta i Kurta Weilla w Teatrze Syrena w Warszawie (2004), musicalu „Kram z piosenkami” Leona Schillera, w Teatrze Syrena w Warszawie (2008), koncertu „Perfect symfonicznie” (2009). Producent muzyczny m.in. płyt: Maryla Rodowicz „Marysia Biesiadna” (1994), Maryla Rodowicz „Złota Maryla” (1995), Danuta Rinn „Jeszcze jestem” (1998), Wojciech Zieliński „The Heart of Spider” (1999), Warsaw Paris Jazz Quintet, Perfect Girls ‘n’ Friends Orchestra „Chopin Symphony Jazz Project” (2010). Kompozycje własne: płyta The Heart Of Spider (1998), muzyka do spektakli Teatru Telewizji: Casanova w reżyserii Macieja Wojtyszki, Ściana Artura czyli co zrobimy z Henriettą w reżyserii Laco Adamika, Mojżesz i Katarzyna w reżyserii Adka Drabińskiego; muzyka do filmów telewizyjnych: Bliskie spotkania z historią w reżyserii Laco Adamika, Szansa na życie (cykl filmowy autorstwa różnych reżyserów), Bieszczadzki Park Narodowy w reżyserii Jacka Sołtysiaka.
Nagrody i wyróżnienia: II nagroda w Ogólnopolskim Konkursie Aranżerów (1978).
wyróżnienie w koncercie „Premier” XIX Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu za piosenkę „Ja dla pana czasu nie mam” – aranżer i dyrygent (1981), III nagroda w konkursie Polskiego Radia za utwór elektroniczny „Córka Beduina” (1983), II nagroda w Konkursie Kompozytorskim Koła Młodych ZKP im. Tadeusza Bairda za utwór „Il tremolar della marina” na orkiestrę smyczkową (1990), I nagroda w Konkursie Kompozytorskim ZAiKS, ZKP i Koła Młodych ZKP z okazji 120 rocznicy urodzin Karola Szymanowskiego, za utwór „Światła Ziemi” (2003).
Wydział Jazzu w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina W Warszawie
Powołano do życia dwadzieścia lat temu, we wrześniu 1992 roku. Inicjatorem akcji był pianista Paweł Skrzypek, wówczas wicedyrektor ds. artystycznych, a dziś – dyrektor Szkoły. W kwietniu 1992 roku przedstawił on projekt wprowadzenia kształcenia jazzowego do Szkoły przy Bednarskiej Henrykowi Majewskiemu, wybitnemu trębaczowi, pełniącemu także funkcję prezesa Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego. Jako że Henryk Majewski był wieloletnim, doświadczonym szefem i organizatorem słynnych warsztatów jazzowych w Chodzieży, inicjatywa Pawła Skrzypka nie mogła paść na bardziej podatny grunt.
Dzięki wsparciu miłośnika muzyki jazzowej Michała Jagiełły, piastującego urząd Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Kultury, a także przychylności Adrianny Ponieckiej-Piekutowskiej i Maksymiliana Celedy z dyrekcji Departamentu Szkolnictwa Artystycznego, oraz dzięki operatywności Danuty Olechnowicz, ówczesnej dyrektor Szkoły, kwietniowy pomysł został zrealizowany zaledwie w cztery miesiące. Szybko okazało się, że zapotrzebowanie na edukację jazzową w Warszawie jest ogromne.
Od początku istnienia Wydziału do jego popularności przyczyniała się znakomita kadra wykładowców, w skład której weszli najwybitniejsi polscy muzycy jazzowi. W pierwszym składzie pedagogów znaleźli się m.in. Andrzej Trzaskowski, Andrzej Jagodziński, Kazimierz Jonkisz, Jan Ptaszyn Wróblewski, Czesław Bartkowski, Zbigniew Namysłowski, Zbigniew Wegehaupt, Robert Majewski i Henryk Majewski, który objął funkcję kierownika Wydziału. Wydział cieszył się tak dużym zainteresowaniem absolwentów szkół muzycznych II stopnia, że zainspirowało to Henryka Majewskiego do powołania jazzowej szkoły policealnej. Pięć lat później inicjatywa ta została zrealizowana przez następną dyrektor Szkoły Krystynę Bentkowską, która rozszerzając kształcenie jazzowe na Bednarskiej o dwuletnie Policealne Studium Jazzu, stworzyła nową strukturę w postaci Zespołu Szkół. W kwietniu 1998 roku wicedyrektorem ds. kształcenia jazzowego został Henryk Majewski, a kierownictwo Wydziału objął pełniący tę funkcję do dziś perkusista Czesław Bartkowski. Po śmierci Henryka Majewskiego w 2005 roku Policealne Studium Jazzu otrzymało Jego imię, a funkcję wicedyrektora ds. kształcenia jazzowego objął i nadal pełni kontrabasista Adam Cegielski.
W składzie kadry znaleźli się także: Ewa Bem, Iza Zając, Grzegorz Nagórski, Michał Tokaj, Piotr Lemański, Bogdan Hołownia, Michał Kulenty, Wojciech Majewski i Janusz Szrom. Kształceniem w zakresie teorii jazzu zajęli się: Paweł Perliński, Ryszard Borowski, Piotr Rodowicz i Wojciech Zieliński.
Przez Wydział i Studium przewinęło się do dziś ponad 350 uczniów, z czego ponad 160 uzyskało dyplomy. Wielu absolwentów Szkoły odnosi znaczące sukcesy na estradach jazzowych całego świata. Spośród nich wymienić można Agę Zaryan, Marcina Maseckiego, Łukasza Poprawskiego, Rafała Sarneckiego, Pawła Pańtę, Jakuba Cichockiego, Dominika Gawrońskiego, Wojciecha Pulcyna, Przemysława Raminiaka i Roberta Lutego; uczniowie natomiast koncertują na tak prestiżowych imprezach jazzowych jak np. ostatnio Jazz Rally w Düsseldorfie.
Dzięki przychylności kolejnych Ambasadorów USA oraz zaangażowaniu takich osób jak Chuck Ashley, Andrew B. Paul, Lisa Helling i Izabella Szarek, od początku istnienia Wydziału kontynuowana jest ścisła współpraca z Ambasadą Stanów Zjednoczonych, owocująca kolejnymi grantami w postaci znakomitych warsztatów jazzowych prowadzonych przez wybitnych muzyków amerykańskich, wśród których znaleźli się między innymi: Hal Galper, Wynton Marsalis, Jerry Bergonzi, Mike Richmond, Chuck Loeb, Mitchel Forman, Judy Bady, Wayne Dockery, Dan Tepfer, Kevin Harris, Joel Press, John Wilkins, Victor Mendoza, Eric Marienthal, Paulinho Garcia, Skip Hadden, Ari Roland, Victor Bailey i Richie Barshay. Nieustające wsparcie ze strony Departamentu Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej oraz Centrum Edukacji Artystycznej sprzyja stałemu rozwojowi kształcenia jazzowego na Bednarskiej i dzisiaj – zarówno kadrą jak i poziomem nauczania – możemy z powodzeniem konkurować z wydziałami jazzowymi wyższych uczelni muzycznych.
Nasi absolwenci kontynuujący studia w wielu uczelniach w kraju i za granicą często wracają pamięcią do niepowtarzalnej, sprzyjającej im atmosfery Bednarskiej. Idea profesjonalnego kształcenia jazzowego na poziomie zarówno szkoły muzycznej II st., jak i na poziomie policealnym niejako wyprzedziła epokę i dzisiaj możemy dzielić się swoim 20-letnim doświadczeniem, konsultując przygotowywaną obecnie reformę szkolnictwa artystycznego.